بررسي شاخص‌هاي فرهنگ و تفكر بسيج در اقشار بسيجي و مطالعه آسيب شناسي آن

دسته بندي : مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

دانلود ورد با موضوع بررسي شاخص‌هاي فرهنگ و تفكر بسيج در اقشار بسيجي و مطالعه آسيب شناسي آن دارای 80 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 80 صفحه
فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:


مقدمه

   انقلاب اسلامی ایران به عنوان انعكاس جلوه های روشن اندیشه های الهی حضرت امام خمینی (ره) ، حصار اوهام و نظریه های رجعت به قرون جاهلیت را شكافت و باایجاد تحول عمیق در فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی هویت و شخصیت مستقل سیاسی، فرهنگی و اعتقادی را به جهان اسلامی هدیه كرد . امروز ثمره این نهال برومند ، قامت برافراشته و پر افتخار بسیج است كه درسایه پیروی از مقام معظم رهبری و جان فشانی های بسیجیان سلحشور بر تارك انقلاب می درخشید . درخششی كه از شركت مخلصانه و فراگیر در هشت سال دفاع مقدس تلالؤ آن جهانگیر شده و موجبات سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران ، و ناامیدی و یاس دشمنان اسلامی را در سر تا سر جهان فراهم آورده است . فرهنگ و تفكر بسیج پدیده ای نوظهور است كه ریشه در باورهای اسلامی ، انقلابی و ملی مسلمانان ایران دارد .

   فرهنگ و تفكر بسیج در سیر تحول و تكوین بسیج در دوران انقلاب ، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی و بعد از آن در جامعه حضور داشته و همیشه در لحظات بحرانی ، گره های نظامی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی نظام را به نحو معجزه آسایی باز كرده است . از آنجا كه بقای نظام جمهوری اسلامی در گروه توجه به این فرهنگ ناب اسلامی ، انقلابی وایرانی است ، باید شاخصه های این فرهنگ را شناخت . همان شاخصه هایی كه از زمان پیدایش تا كنون از آن بهره مند بوده و همگان بر این اساس بسیج را می شناسند و تكریمش می كنند . بر اساس همین شاخصه ها نیز باید از آن وضعیت شناسی و آسیب شناسی كرد و زمینه های ضعف و قوت آن را در اقشار بسیج بررسی كرد و راه كارهایی را برای ارتقای ویژگی های  اسلامی ، انقلابی وملی آن به دست آورد .

موضوع پژوهش

   بسیج انقلاب اسلامی ایران بیش از آنكه درای سازمان رزمی مشخص باشد ، دارای یك فرهنگ و تفكر است كه شالوده اصلی سازمان بسیج را همین فرهنگ و تفكر تشكیل می دهد . در تبیین فرهنگ و  تفكر بسیج ویژگیهای آن نظریه های مختلفی ارائه شده است كه رد رأس آن فرمایشات حضرت امام خمینی (قدس سره) و حضرت آیت ا… خامنهای (مد ظله) قرار دارد . ایشان بسیج را یك فرهنگ كه د ربین مردم ایران قرار دارد معرفی نموده كه ریشه در باورهای انقلابی ، اسلامی و ملی ایران دارد . معنویت ، شجاعت ، ولایت ، آگاهی و شناخت ، دشمن شناسی ، حریت و … از شاخصهای این فرهنگ و تفكر محسوب می شود .

   در مباحث جامعه شناسی نظرات مختلفی در خصوص فرهنگ و تفكر بسیج ارائه شده است كه زاییده نگرش بسیج شناسی آنهاست . اصولا” برخی بسیج را یك پدیده صرفا” اجتماعی و گذرا می دانند و آن را تز كودتا و آشوب های داخلی می دانند و برخی آن تز بسیج توده ای مطرح كرده اند و برخی بسیج را مانع اصلاحات جامعه در روند حركت بسوی غرب تلقی نموده اند و آن را به عنوان آسیب و مانع توسعه قلمداد كرده اند و برخی آن را نتیجه انقلاب و معادل با جریان انقلاب اسلامی تلقی كرده اند و بدین ترتیب آن را عنصر اصلی نظام اسلامی ایران میدانند . برخی نیز معتقدند كه فرهنگ بسیج در جریان تحولات اجتماعی دچار ضعف شده و رو به نابودی است و برخی معتقدند كه فرهنگ بسیج متناسب با شرایط و موقعیت ها اهداف ووظایف خاصی یافته است كه این تحول را نمی توان ضعف نامید ، بلكه بیانگر توسعه و ارتقاء است .

   آنچه مد نظر این نگارش است ، بررسی شاخصه های فرهنگ و تفكر بسیج در اقشار بسیجی است كه به آسیب شناسی از آن نیز می پردازند . برای آسیب شناسی یك مدل مطلوب از فرهنگ و تفكر بسیج ارایه می گردد . سپس بر اساس مدل مطلوب وضعیت موجود ارزیابی می شود . مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب امكان این آسیب شناسی را فراهم می آورد .

دستاوردهای نظری و عملی پژوهش

   مهترین دستاورد این پژوهش ، در بعد نظری تبیین ویژگی های فرهنگ و تفكر بسیج است . در این تحقیق مبانی و جایگاه نظری وویژگی های فرهنگ و تفكر بسیج به لحاظ اسلامی ، انقلابی و ملی تبیین می شود و چهار چوب نظری بسیاری از تحقیقات میدانی را در دراز مدت فراهم می آورد .

   به لحاظ عملی ،، نتایج این تحقیق ، زمینه های ضعف یا قوت اقشار مختلف بسیج را به لحاظ میزان برخورداری از ویژگی های فرهنگ بسیجی بیان می نماید تا مسئولین در زمینه تقویت و یا رفع موانع ، اقدامات علمی و عملی لازم را اعمال نمایند .

معهذا موارد زیر نیز حایز اهمیت است :

1-   آشنایی هر چه بیشتر افكار عمومی (خصوصا” جوانان) با ویژگی های فرهنگ و تفكر بسیج .

جوانان ما هرگز جنین فرصتی را نداشته اند كه شاخص های فرهنگ و تفكر بسیج را مستقیم و ملموس درك نمایند . جوانان ما آنچه را كه امروز به عنوان فرهنگ و تفكر بسیج می بینند ، می شنوند و می خوانند برداشت هایی است كه به آن ها منتقل می شود كه بعضا هم خالی از اشكال و اغراض كینه جویانه نیست . لذا ضرورت دارد تا به انحای مختلف شمای كلی این فرهنگ و تفكر به جوانان منتقل شود .

فهرست
فصل اول: كلیات‏‏،تعاریف و مفاهیم

مقدمه

موضوع پژوهش

دستاوردهای نظری و عملی  پژوهش

تعاریف و مفاهیم

      مفهوم فرهنگ

      تعریف لغوی

      تعریف اصطلاحی

عوامل فرهنگ

      جنبه های مادی

      جنبه های معنوی

اصول چهارگانه فرهنگ

      اصل اول :تعقل سلیم و احساسات تصعید شده

      اصل دوم:تكامل انسان

      اصل سوم:شایستگی و بایستگی

      اصل چهارم :فرهنگ حقیقتی است در دوبعد خاص و عام

مفهوم تفكر

      تعاریف لغوی

      تعاریف اصطلاحی

مفهوم بسیج

      تعاریف لغوی

      تعاریف اصطلاحی

تعریف بسیج در انقلاب اسلامی

تعریف فرهنگ  و تفكر بسیج

 

فصل دوم: رویكردها و ویژگی ها

فرهنگ و تفكر بسیج در متون اسلامی

هدف و فلسفه بسیج

ویژگی ها

     تجهیز مادی و معنوی

     شهادت طلبی

     صبر و استقامت

     شجاعت

     انضباط و هماهنگی

     رضای حضرت حق تعالی

     عدم سازش با كفار

     اتكال به ذات حق تعالی

     تولی و تبری

     داشتن روحیه و جنگ روانی

     فرمانبرداری و جنگ طلبی

فرهنگ و تفكر بسیج در وصایای شهیدان

     ظهور تجلی ولایت و محبت به ائمه اطهار(ع)

     رشد فضایل و محو رذایل اخلاقی

     عشق و علاقه به امام امت (قدس سره)و اطاعت از ایشان

     عرفان و معنویت

     افتخار به امام حسین (ع)

     زهد،ایثار و از خود گذشتگی

     اتحاد و وحدت كلمه

     رشد اعتقادات اسلامی

     آگاهی و ایمان به حقانیت انقلاب و شهادت

فرهنگ و تفكر بسیج در جبهه ها

     آداب امر به معروف و نهی از منكر

حفظ شرایط وجوب

     اعزام انفرادی وم امر به معروف و نهی از منكر

     آداب برادری و تعاون

     طرز آشنایی

     آداب بیماری و مداوا

     حكمت های كتمان بیماری

     عیادت و پرستاری

آداب فرماندهی و فرمانبری

     اخلاق فرماندهی

     عشق و علاقه متقابل

آداب قرآن

آداب مهمانی و معاشرت

      دید و بازدید

      سر سفره نشستن

      شهرداری یا خادم الحسین

      ادعیه قبل و بعد از طعام

آداب دعا و مناجات

      جبهه به عشق دعا

آداب سخن سكوت

      راستی و درستی در سخن

      نسبت نیكو دادن به هم
دسته بندی: مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

تعداد مشاهده: 6127 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 80

حجم فایل:668 کیلوبایت

 قیمت: 48,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع بررسي شاخص‌هاي فرهنگ و تفكر بسيج در اقشار بسيجي و مطالعه آسيب شناسي آن دارای 80 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد
    تعداد صفحه : 80 صفحه
    فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس